Євген Маланюк - імператор залізних строф,
український Одіссей, поет-воїн, «пражанин».
1 лютого 2017 року минає 120 років від дня народження Євгена Филимоновича Маланюка, українського поета, мистецтвознавця, літературознавця
український Одіссей, поет-воїн, «пражанин».
1 лютого 2017 року минає 120 років від дня народження Євгена Филимоновича Маланюка, українського поета, мистецтвознавця, літературознавця
Народився 1 лютого (20 січня) 1897р. в м. Архангороді на
Херсонщині (тепер село Новоархангельск Кіровоградської обл.)..
Навчався в
Єлисаветградській реальній гімназії. 1914 р. — вступив до Петроградського
політехнічного інституту, але не закінчив, бо був мобілізований до Армії УНР. Євген
Маланюк працює в Генеральному Штабі України, пізніше стає ад’ютантом генерала
Василя Тютюнника, командуючого Наддніпрянською Армією УНР. У 1920 році
опиняється в таборі для інтернованих поблизу польського міста Коліша. Разом із
кількома друзями (Ю. Дараган, М Чирський, М. Грива та інші) видає журнал
“Веселка”, де побачили світ його перші поезії.
1920 р. —
з’являється друком перший вірш.
Після поразки УНР
назавжди покидає Україну Потрапивши у табір у Каліші, зосереджується на
поетичній творчості Бере участь у виданні журналу «Веселка» та альманаху
«Озимина».
Восени 1923 р.
переїздить до Чехословаччини. Стає лідером «Празької поетичної школи». Після
одруження тридцятитрирічного письменника з Богумілою Савицькою, поет нарешті
знайшов спокій родинного життя в складних умовах еміграційного побуту в Польщі.
1925 р. — видає
першу збірку «Стилет і стилос»
В очікуванні
арешту, залишивши дружину й сина, переїздить до Німеччини, а потім до США
(входив до об’єднання українських письменників (ОУП) «Слово»)
Помер 16 лютого
1968р. по дорозі в театр.
Творчість –
Історіософічність
творчості — спроба вмотивувати, пояснити логіку історичних подій, осмислення їх
сенсу для України.
Чітка організація
поетичної мови, нагромадження приголосних, створення ефекту «непісенності»,
строгості, суворості.
Наскрізна ідея
української державності .
Належав до
умовної «Вісниківської квадриги» — Євген Маланюк, Олег Ольжич, Олена Теліга,
Леонід Мосендз, бо друкувались у часописі «Вісник» (квадрига — четвірка коней).
Збірки:
- 1925р. перша збірка «Стилет і стилос»
-
1926р. «Гербарій»
-
1930р. «Земля і залізо»
-
1934р. «Земна Мадонна»
-
1939р. «Перстень Полікрата»
-
1943р. «Вибрані поезії»
-
1951р. «Влада»
- 1953р. поема «П’ята симфнія»
-
1954р.
«Поезії»
-
1959р. «Остання весна»
-
1962, 1966рр. «Книга спостережень» у 2-х томах — збірка есеїв
-
1964р. «Серпень»
-
1972р. посмертна збірка – «Перстень і посох»
Є. Маланюку
належить відома фраза, що стала афоризмом чи то пак навіть гаслом: «Як в нації
вождів нема, тоді вожді її поети». Митець, попри свою творчу «професію», брав
на себе надзвичайно велику громадянську відповідальність. Є. Маланюк вважав, що
поет, людина мистецтва — єдиний, хто може розбудити душі співвітчизників,
донести до суспільства певні ідеї, вірування, прагнення. У Маланюка реальний
світ постає крізь призму поетового «я», і читач захоплюється символічністю та
образністю. Так, у поезії «Стилет чи стилос?..» ці предмети несуть на собі не
просто пряме, матеріально виражене значення: стилет — короткий кинджал, стилос
— паличка для письма. Стилет є символом одвічного близького бою сам на сам,
свідомого вибору жертовної боротьби за ідеали народу. Стилос — це уособлення
мистецтва з його витонченою гармонією, музикою людських почуттів та магією
добра й краси. Ліричний герой поезії, а з ним і сам автор, вагається, чому
надати перевагу — боротьбі, дії, силі чи прекрасному, поезії. Вибір цей інколи
буває трагічним. Найчастіше в житті людини, та й у природі відбувається
протиборство, суперечка або переплетення цих сил (там «пестощі» — тут «жаха
набряклий вітром обрій»). І все ж герой зачарований «веселим галасом бою»,
«безмежжям» та готовий поринути у вир бурхливого життя.
*****
Стилет чи стилос? — не збагнув.
Двояко Вагаються трагічні терези.
Не кинувши у глиб надійний якор,
Пливу й пливу повз береги краси.
Там дивний ліс зітхає ароматом
І ввесь дзвенить од гимнів п'яних птиць
Співа трава, ніким ще не зім'ята,
І вабить сном солодких таємниць,
Там зачарують гіпнотичні кобри
Під пестощі золототілих дів...
А тут — жаха набряклий вітром обрій:
Привабить, зрадить і віддасть воді.
Т
а тільки тут веселий галас бою —
Розгоном бур і божевіллям хвиль Безмежжя!
Зачарований тобою, Пливу в тебе!
В твій п'яний синій хміль!
1924
Немає коментарів:
Дописати коментар