Докія Гуменна та її
епічна хроніка «Хрещатий Яр»
(До 75 річниці трагедії Бабиного Яру)
“Докія Гуменна – це жива легенда...Якби
в інших народів була така письменниця, з неї зробили би національну героїню:
писали монографії, знімали кіно та телефільми, вручали державні нагороди...”
М. Мушинка
Народилася
Докія Кузьмівна Гуменна 23 березня 1904 р. у с. Жашкові, Таращанського
повіту на Київщині (нині Черкащина); закінчила двокласну школу, рік провчилася в
Звенигородській гімназії.
У
1920 р. вступила до новоутвореної педагогічної школи в Ставищі. Викладав там
автор двох поетичних збірок Дмитро Загул, який і пробудив потяг у Докії
Гуменної до літератури
У
цієї письменниці досить своєрідна творча біографія. її книжки зовсім невідомі
сьогодні в Україні. Але від перших помітних публікацій у періодиці (1928—1929
pp.) і до свого останнього часу - шість десятиліть!- Докія Гуменна постійно
чула безцеремонний голос критики чи не до всіх своїх двадцяти трьох книг прози
— романів, повістей, новел і нарисів.
Із
чималого доробку Докії Гуменної виокремимо лише ті провідні твори, що стали
помітним надбанням української прози в діаспорі, і становлять своєрідний внесок
до загальноукраїнського процесу. Це тетралогія «Діти Чумацького шляху» (1948-1951), епічна хроніка «Хрещатий Яр» (1956), роман "Скарга майбутньому" (1964) та
історіософічний «Золотий плуг»
(1968).
Про
велике й не минаюче значення творчості Докії Гуменної існує чимало авторитетних
наукових статей і публікацій як в українській, так і в англомовній літературі.
Поряд
із літературною діяльністю Докія Гуменна вела активне громадське життя. Вона
брала безпосередню участь у створенні Об’єднання українських письменників
“Слово”, у своїх творах звеличувала жінку як берегиню життя. Єдиний закон,
котрим Докія Кузьмівна Гуменна керувалася житті – це правда життя й любов до свого
народу.
Померла
Д. Гуменна 4 квітня 1996 року в Нью-Йорку. Похована на українському православному
цвинтарі в Баунд-Бруку, штат Нью-Джерсі.
Роман
«Хрещатий Яр» - досить докладна хроніка окупації Києва
фашистськими загарбниками в 1941—1943 pp.
Твір можна назвати художньо-документальним, бо
на широкому тлі мистецького відтворення подій раз у раз натрапляємо на епізоди,
ситуації, вчинки з таким оригінальним забарвленням, яке можливе лише від
безпосереднього сприйняття тих реалій.
Неважко
побачити в образі центрального персонажа Мар'яни Вересоч саму авторку, яка
лишилася в окупованому Києві та вела свій щоденник. Саме такими деталями,
особливо ж без ідеологічного камуфляжу, притаманного численним радянським
творам близької тематики, роман чи не найбільше й утримує свою неординарність.
Роман
«Хрещатий Яр» багато чого сказав читачеві, котрий у повоєнний час замислювався
над причинами ще однієї поразки в справі домагань української державності.
Гуменна Д. Хрещатий Яр
(Київ 1941 – 1943): роман-хроніка / Докія Гуменна; передмова
О.Веремійчик; упорядник О. Кучерук. – К.: Видавництво імені Олени Теліги, 2001.
– 408 с.
Л.М. Даниленко
Немає коментарів:
Дописати коментар